NIEUWS

5

De Nedergermaanse Limes en de Gallo- Romeinse tempels in Elst: sinds 2021 Wereld Erfgoed

Op 27 juli 2021 heeft het Werelderfgoedcomité van UNESCO de Neder-Germaanse Limes de status van Werelderfgoed toegekend. Daarmee heeft Nederland er een icoon van wereldformaat bij.8 Middel

Het is een wereldwijde erkenning van de unieke en universele waarde van dit deel van de Limes, het grootste archeologische monument van Nederland waarvan de tempels in Elst deel uitmaken. De Limes (spreek uit “lie-mes”) was eeuwenlang de grens van het uitgebreide Romeinse Rijk.

In het Tempel | Kerk Museum Elst vind je de best bewaarde én zichtbare resten van een van de grootste stenen gebouwen in het gebied van de Romeinse Limes in Nederland, je vindt er de overblijfselen van Gallo-Romeinse tempels.De Nedergermaanse Limes: het grootste archeologische monument van Nederland

Meer weten over de Limes?

Terugblik op Gelredag  in het Tempel | Kerk Museum 31 juli

De dag begon met het hijsen van de vlaggen, waaronder de Gelre-vlag.  Daarna volgden de officiële opening van de archeologiebak voor kinderen, een welkom door de voorzitter van de museumcommissie Anneke Manche, een inleiding door de wethouder Dimitri Horsthuis-Tangelder, en een lezing van Paul van der Heijden met aansluitend een ronde tafel gesprek over de waarde van het UNESCO-Werelderfgoed zijn.

Hierna volgden in de torenhal hapjes en drankjes én een speciale toost op de toekenning van de Werelderfgoedstatus aan de Nedergermaanse Limes.

Tussen de bedrijven door werden verschillende live-radio-interviews gehouden door ridder René.

In de middag werden door de vrijwilligers van het museum rondleidingen gegeven aan jong en oud. Zij gaven uitleg bij de plattegrond of vitrines, gingen op bezoek bij de Romeinse tempels en naar het Meisje van Elst.

Geweldig dat er zoveel enthousiaste bezoekers voor de verschillende programmaonderdelen naar ons museum kwamen! We hebben er een heel goed gevoel aan overgehouden.

Met dank aan de ridders van Gelre, Omroep Gelderland en Erfgoed Gelderland.

Foto’s: Jan Adelaar Fotografie, Henriette Kosse en Karin Besjes

Gelredag1 400pxGelredag2 400pxGelredag3 400px