Van Jeroen en Dick

Meditatie juli 2024

Karl BarthAchter het bureau van Karl Barth

De theoloog Karl Barth is sinds mijn studie theologie één van mijn grootste inspirators.
In mijn eerste studiejaren las ik met een paar medestudenten zijn boeken en spraken we er tot diep in de nacht met elkaar over. Niet dat we toen alles begrepen, maar we proefden dat hij in zijn boeken op zoek was naar wat het christelijke geloof nu ten diepste bedoelt. Je voelt op bijna iedere bladzijde dat het bij Barth om een intense speurtocht gaat naar wie Christus voor ons wil zijn.

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense - 4

IMG_2055.jpg

De kerk van de toekomst is een kerk voor mensen
Verslag 24 mei 2024

De laatste week van het practicum in de Evangelisch-Reformierte Kirchgemeinde in Olten is aangebroken.

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense - 3

Kerk in transitie

De eerste week stage lopen in de Evangelisch-Reformierte Kirchgemeinde in Olten zit er op.
Een intensieve week waarin we een aantal inspirerende activiteiten hebben kunnen meemaken.

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense-2

Rowan Williams

‘Profetisch christendom’

Tijdens mijn studieverlof heb ik me verdiept in het ‘profetisch spreken’ van de kerk. Het zijn in de bijbel altijd de profeten geweest die Israëls koningen opriepen om vanuit recht en gerechtigheid te regeren.

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense - 1

Profetisch spreken

Zes mei ben ik begonnen met mijn studieverlof. Als onderwerp heb ik het 'profetisch spreken' van de kerk gekozen. Profeten als Amos en Jeremia riepen de koningen op om rechtvaardig te regeren met oog voor de zwakken in de maatschappij.

Poëzie als religieuze taal

R Kopland

Poëzie probeert het onuitsprekelijke tussen de regels door weer te geven. 'De sensatie van het uitgestelde begrip'. Zo omschreef T.S. Elliot het lezen, voelen en niet helemaal begrijpen van poëzie. Een gedicht brengt vaak beter onder woorden wat we voelen, ervaren dan een zakelijk geschreven verhandeling.
Daarom zijn ook veel gedeelten uit de uit de bijbel puur poëzie. Denk aan de Psalmen, Hooglied, Spreuken, en is het evangelie van Johannes niet één groot gedicht?