Meditatie

Poëzie als religieuze taal

R Kopland

Poëzie probeert het onuitsprekelijke tussen de regels door weer te geven. 'De sensatie van het uitgestelde begrip'. Zo omschreef T.S. Elliot het lezen, voelen en niet helemaal begrijpen van poëzie. Een gedicht brengt vaak beter onder woorden wat we voelen, ervaren dan een zakelijk geschreven verhandeling.
Daarom zijn ook veel gedeelten uit de uit de bijbel puur poëzie. Denk aan de Psalmen, Hooglied, Spreuken, en is het evangelie van Johannes niet één groot gedicht?

Meditatie februari 2024

barmhartigDienst van barmhartigheid

‘Dienen aan tafel’. Door elkaar tijdens de maaltijd, ‘aan tafel’, te ontmoeten, is de diaconie ontstaan. De eerste christenen deelden wat ze aan bezit hadden aan tafel met elkaar. Ze waren met een mooi woord ‘barmhartig’ naar de ander.  De diaconale taak van de gemeente van de Messias laat zich dan ook simpel samenvatten met de opdracht ‘barmhartig’ te zijn naar de naaste. Maar wat betekent dit nu eigenlijk. De dienst van barmhartigheid?

Meditatie maart 2024

maart 2023 Midden in de dood zijn wij in het leven.
Lied 566
Deze maand staat kerkelijk gezien geheel in het teken van de 40 dagen voor Pasen, tot de op een na laatste dag. Dan vieren we na alle soberheid en somberheid dat het Licht overwint. Het Leven is sterker dan de Dood. Jezus is opgestaan uit de dood en wij zijn in Hem (strofe 6).

Ignatiaanse levenskunst

Ignatiaanse_levenskunst.jpgGelukkige mensen leven dicht bij God volgens Ignatius van Loyola. Deze edelman werd geboren in 1491 in het Noorden van Spanje. Als jongen wordt hij naar verschillende Spaanse hoven gezonden.
Al snel ontpopt hij zich tot een ambitieuze en getalenteerde jongeman. Hij wordt diplomaat, bestuurder en uitstekend militair. Ook houdt hij van het goede leven. Hij feest, danst en duelleert om menige schone dame. Het geluk lacht hem toe.