Kunst in de kerk

kerk

KOMT U EENS IN ALLE RUST DE PRACHTIGE DOEKEN VAN IRENE COMPANJEN BEKIJKEN!

De kerk is weer open: voor bezichtiging op zaterdag 6 juli 13.30 tot 16.30. De kunstenares is aanwezig en vertelt u graag over haar werken.
Uit een interview met haar:
Zoals veel kunstenaars sta ik altijd ‘aan’, ik kijk altijd om me heen of iets geschikt is om er een werk van te maken. Als ik een interessante vorm zie maak ik er een foto van. Op basis van een thema of plek kies ik een voorwerp dat dit voor mij representeert (hiernaast bv 'Kerk' = kerkbanken en 'Steun'). De namen van de kunstwerken duiden ook op de inspiratiebron.

Mijn ontwerpen maak ik op de computer, om er zeker van te zijn dat de afmetingen van de vormen kloppen op de ondergrond. Uit vele ontwerpen kies ik uiteindelijk een ‘winnaar’ die uitgevoerd mag worden. Door het strakke digitale ontwerp fysiek uit te voeren wek ik het als het ware tot leven. Van hout maak ik grote stempels van de vormen.
De ondergrond is linnen. Omdat de stempels zo groot zijn, is het lastig ze met de hand af te drukken. Daarom span ik het linnen met afplakband op de vloer, waardoor ik de stempel meerdere keren over elkaar kan afdrukken. Dit doe ik door met mijn voeten (mijn gewicht) op de stempel te stampen. Het afdrukken moet in één keer goed gaan, wegpoetsen of uitwassen is geen optie. Elke afdruk pakt anders uit door stofgebruik, formaat, druk- en kleurintensiteit.

steun

De werken die ik hier toon, zijn op twee manieren ontstaan:

1. Hoogdruk: de stempel wordt ingeïnkt en afgedrukt.

Door het herhalen, omkeren of spiegelen van de vorm ontstaat een patroon, waardoor de functie en herkenbaarheid verdwijnen. Elke vorm & kleur druk ik met textielinkt apart af, soms enkele keren over elkaar.

1. Sjabloondruk: stempelen op de stof met een rechthoekige stempel. Door de omgeving af te dekken (met papier) ontstaat de vorm. Bij deze werken ga ik meestal uit van een abstracte vorm.

Ik druk net zoveel lagen tot het werk de juiste kleur en dekking heeft.

KOMT U EENS IN ALLE RUST DE PRACHTIGE DOEKEN BEKIJKEN!

We zijn na zaterdag 6 juli open op 3 augustus van 13.30 tot 16.30 en op de eerste dag van de Vierdaagse: 16 juli, ‘s morgens. De kunstenares is aanwezig en vertelt u graag over haar werken.

De Kunstcommissie