Download als een iCal bestand

Spiritueel café - De ziel van China
Locatie: Grote Kerk
Datum: 20-10-2024
Tijd: 20:00-21:30
Onderwerp: Spiritueel café - De ziel van China
Info: Jeroen Jeroense
Kerkdiensten

Plaats: Koor Grote Kerk
Tijd: 19.30-20.00: inloop koffie/thee
20.00-21.30 uur: lezing/discussie
21.30: nazit.

Het spiritueel café organiseert lezingen op het grensgebied van religie en cultuur. Naast een inspirerende lezing vormt ook muziek een belangrijk onderdeel van de avond. Het spiritueel café wil een ontmoetingsplek zijn, waarin verschillende vormen van geloof, beleving en spiritualiteit een plaats mogen krijgen.

De eerste avond in een serie van ‘De ziel van…’ zal Wouter Zwart ons inwijden in de ‘ziel van China’. Wouter Zwart studeerde cum laude af aan de school voor journalistiek. Vanaf 2006 werd Zwart bij het grote publiek bekend als buitenlandcorrespondent van het NOS Journaal voor China en het Verre Oosten. Vanuit zijn woonplaats in Peking verzorgde hij reportages voor televisie, radio en internet. In november 2012 werd hij correspondent in de Verenigde Staten met standplaats Washington. Die stad verruilde hij in de lente van 2019 voor Berlijn om aldaar Duitsland-correspondent voor de NOS te worden.

De verhoudingen tussen de wereldmachten is de laatste jaren flink aan het verschuiven. Bepaalde vroeger Amerika de wereld economie, nu is de invloed van China op de wereldmarkt bijna net zo groot. Is Rusland niet langer meer de grote tegenspeler van Amerika? Je vraagt je af of Europa niet wordt vermalen tussen al deze verschuivingen. Hoe denken ze eigenlijk in China of Rusland? En bestaat er wel zoiets als een Europa? In een aantal lezingen gaan gerenommeerde denkers op zoek naar de ‘ziel van’…. Wat drijft deze wereldmachten en hoe kun je ze typeren.

Ds. Jeroen Jeroense, Ellen Burger, Trijnie Nielen, Jan Meijer