Download als een iCal bestand

Filosofiekring
Locatie: De Ruimte
Datum: 25-03-2024
Tijd: 14:00-16:00
Onderwerp: Filosofiekring
Info: Henk Minnema

Filosofiekring: ‘De Geest uit de fles’
Deel 3: de twintigste eeuw
We concentreren ons dit jaar op de belangrijke filosofen uit de twintigste eeuw: Heidegger, Foucault, Derrida en Levinas. Hoe herkennen we de inzichten die we op doen bij onszelf, en in onze omgeving?
...Filosofiekring: ‘De Geest uit de fles’
Het is het derde jaar, dat we aandacht besteden aan ‘De geest uit de fles’. Dat geeft op zich al aan, dat het om een boeiend boek gaat. Op een zeer toegankelijke wijze wordt uitgelegd, hoe de moderne filosofie zich heeft ontwikkeld. In dit derde jaar concentreren we ons op belangrijke filosofen uit de twintigste eeuw: Heidegger, Foucault, Derrida en Levinas.
Voor een eventuele nieuwkomer hoeft het geen probleem te zijn, dat we al langer met het boek bezig zijn. We beginnen de eerste bijeenkomst met een terugblik. In de daarna volgende bijeenkomsten probeer ik de verschillende inzichten zoveel mogelijk te illustreren aan de hand van teksten van filosofen zelf. Daarnaast bekijken we, hoe we die inzichten herkennen in onze eigen omgeving en bij onszelf.