Van Jeroen en Dick

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense - 3

Kerk in transitie

De eerste week stage lopen in de Evangelisch-Reformierte Kirchgemeinde in Olten zit er op.
Een intensieve week waarin we een aantal inspirerende activiteiten hebben kunnen meemaken.

Zondag 5 mei hebben we ons voorgesteld in de zondagse viering. De predikant Erich Huber maakte in zijn overweging een interessante verbinding tussen Navalny en Bonhoeffer. Hij zag ze beiden als profeten die hun leven gaven voor vrede en recht.

Zeker op zondag 5 mei een goed statement voor Nederlandse gasten. Na de viering tijdens het koffiedrinken met verschillende mensen kennisgemaakt en eerste contacten gelegd.

Na deze eerste week is het me opgevallen dat de vijf verschillende predikanten die Olten rijk is als een team samenwerken en in de verschillende wijken over en weer actief zijn. Ze hebben ieder een eigen accent in hun werk maar ze zijn niet aan één specifieke wijk verbonden. Ze werken eerder als een collectief. In Nederland werken predikanten helaas eerder op hun eigen eiland, hun eigen kerk en is samenwerken over grenzen van gemeenten heen altijd ingewikkeld. Het zou voor de toekomst beter zijn als kerken in regio's meer gaan samenwerken en predikanten niet aan één enkele plek gebonden zouden zijn. Maar goed, dit vraagt nogal een omslag.

We hebben al veel activiteiten bezocht, maar ik licht er twee uit.
IMG 1845 IMG 1842 IMG 1843 Dinsdagmiddag waren we te gast bij een kook en maaltijd initiatief voor eenzame inwoners. Iedere eerste dinsdag van de maand wordt er voor en met mensen gekookt. Mensen van binnen en buiten de kerk zijn daar aanwezig. Samen eten schept altijd een band. Het is een initiatief van de verschillende kerken samen.

Woensdagavond waren we te gast bij taalles voor vluchtelingen uit Olten.

IMG 1889Er wonen meer dan 70 verschillende nationaliteiten in Olten. Waaronder een grote groep Syriërs, OekraÏners en Ethiopiërs. Predikant Sascha Thiel heeft deze lessen samen met het Rode Kruis en Vluchtelingenwerk een aantal jaren geleden opgezet. Met veel vrijwilligers uit Olten worden er taallessen gegeven in het Duits op allerlei niveaus. Bijna twintig jaar geleden was Sascha als predikant begonnen met vooral als taak jeugd en jonge gezinnen.IMG 1891 Toen deze allemaal volwassen en ouder werden zag hij een nieuwe taak voor de kerk. De kerk is steeds in transitie, meent hij. Je moet regelmatig jezelf nieuw uitvinden. Wat is vandaag de dag nodig? Waar moet je als kerk op inzetten? Zijn doel is vooral verbindingen zoeken met maatschappelijke organisaties als Rode Kruis, Daklozenhulp enz. De gesprekken met hem zetten aan het denken en werken inspirerend. In hoeverre durf ik mezelf als predikant weer opnieuw uit te vinden?

Het werkt inspirerend om in de keuken van een andere kerk te kijken en mee te kunnen lopen. Genoeg stof tot nadenken.

Jeroen Jeroense