Werk aan de Grote Kerk

Werk aan de Grote Kerk - november 2024

werk kerkEr is best veel tijd verstreken sinds de gemeenteavond op 20 februari jl. Daarna heb ik u telkens de nieuwste informatie over Werk aan de Grote Kerk gegeven via Onderweg. Maar juist doordat het lang duurt voor er nieuwe informatie is en er concrete stappen gezet kunnen worden, kan de oude informatie weggezakt zijn.

Als u vragen heeft over dit project, of als deze informatie juist vragen oproept, stel ze. Hier geef ik het proces weer dat tot dusver gevolgd is, met name na de gemeenteavond, en hoe nu de stand van zaken is.

Nog even terughalen: de aanleiding tot het project Werk aan de Grote Kerk ligt in de uitkomst van de enquête die in 2017/2018 onder de gemeenteleden is gehouden. Dit project moet ruimte bieden, zo zeiden we, tot nieuwe vormen van vieringen, ondersteund door moderne middelen en ruimte tot multifunctioneel gebruik van de kerk. Het moet ook leiden tot betere zichtbaarheid en bereikbaarheid van de ‘verborgen’ oudheidkundige schatten. En er moet voldaan worden aan de moderne eisen
ten aanzien van duurzaamheid en comfort.
Onder de voorwaarde ‘dat niets het kerkelijk gebruik in de weg mag staan, de kerkelijke atmosfeer niet wordt aangetast en toekomstige keuzes niet worden geblokkeerd’.

Om dit project in goede banen te leiden heeft de kerkenraad een werkgroep en een stuurgroep ingesteld. De werkgroep heeft de opdracht gekregen om samen met de architect de inhoudelijke ideeën uit te werken in concrete voorstellen.

Naast de werkgroep is er een stuurgroep. Deze bestaat uit de leden van de kleine kerkenraad.
De stuurgroep stuurt het hele proces van besluitvorming. Dat houdt in dat de werkgroep zijn werk kan doen, dat de kerkenraad tussentijds besluiten kan nemen voor de voortgang van het project, en dat de leden van de gemeente in de gelegenheid worden gesteld om hun mening kenbaar te maken. Voor dat laatste moet er natuurlijk iets zijn waarover we een mening kunnen hebben, een plan of een voorstel. Het eerste plan (Plan A) stuitte van verschillende kanten op bezwaren en problemen, dat is gezegd en gehoord. Een nieuw plan (Plan B) was er nog niet.

Op de genoemde gemeenteavond is goed naar elkaar geluisterd. Zoals gezegd stuitte het oorspronkelijke plan met aanbouw aan de kerk om meerdere redenen op bezwaren. Maar de gedachte van noodzaak tot aanpassing van het kerkgebouw is blijven staan. Daar konden we elkaar in vinden. Reden genoeg om te kijken naar een alternatief. Kunnen we de idealen van breder gebruik en verduurzaming op een andere manier realiseren, minder ingrijpend misschien? Als je aan de architect vraagt om daar invulling aan te geven, vraagt hij terug wat daar de voorwaarden voor zijn, een zogeheten Programma van Eisen. Waar moet hij rekening mee houden in zijn schets- ontwerp? Waar moet zijn ontwerp aan voldoen?

Hoe staat het er nu voor? De werkgroep heeft een nieuw Programma van Eisen en een bijbehorend Plan van Aanpak uitgewerkt en aan de kerkenraad voorgelegd. De kerkenraad is daar op 28 mei mee akkoord gegaan. De architect heeft opdracht gekregen om deze uit te werken in een nieuw schetsontwerp.

Het nieuwe schetsontwerp is intussen gereed.
De verwachting is dat de werkgroep de resultaten van zijn werk, met een financiële onderbouwing, in november zal voorleggen aan de stuurgroep (kleine kerkenraad). De stuurgroep zal er vervolgens op toezien dat we op een goede manier met elkaar in gesprek kunnen gaan, gemeentebreed en in de kerkenraad, zoals ook al in het Plan van Aanpak is aangegeven. En waar gaat dat gesprek dan over? Als we Plan A en Plan B naast elkaar leggen, kunnen we ons dan in een van de twee vinden? En zo ja, welk dan? En gaan we dan het hele plan uitvoeren of een gedeelte? Realiseren we alles wat we willen in een keer of in verschillende fasen? Kiezen we voor alleen verduurzamen? Of kiezen we voor een heel andere optie? Of hebben we nog heel andere vragen? Hoe vreemd het misschien ook klinkt na alle voorbereidende en verkennende werk dat al gedaan is, deze keuzes liggen allemaal open. Eerst maar eens horen waar de werkgroep mee komt.

Namens de kleine kerkenraad,
ds. Dick Snijders

Bron: Onderweg november 2024

ANBI gegevens

 anbi logo

 Kerk

 anbi logo

 Diaconie

Image

Veilige kerk

Onze gemeente wil een veilige kerk zijn en is aangesloten bij een team van vertrouwenspersonen.
Het team is een samenwerkingsver-band van 12 gemeenten in onze regio waar u misbruik en grensover-schrijdend gedrag kunt melden.
Het team is bereikbaar op het mailadres: vertrouwenspersoon@ringelst.nl .

Op een melding wordt vanuit het team binnen twee dagen gereageerd.

Kopij website

Stuur kopij voor de website naar
webmaster@pg-elst.nl
kopij

Feedback

   Deze site is er voor u ! 
   Heeft u hierover op- of aanmerkingen of een waardering, laat het ons weten via
deze link 

Jes Spoelstra, Rob Coenen, Annet Postma, Kees van Nes

Free Joomla! templates by AgeThemes