‘Wat doen wij als we bidden?
Een belangrijke pijler van het christelijk geloof is het gebed. Ook in de zondagmorgen viering vormt het gebed een vast onderdeel van de liturgie. Toch hoor ik vaak in gesprekken dat veel mensen bidden maar lastig vinden. Wat doen we eigenlijk als we bidden? ‘Ik kan God toch geen verlangrijstje sturen?’: zei iemand tegen mij in een pastoraal gesprek.
In de viering op zondagmorgen 28 juni wil ik in de overweging nader ingaan op het onderwerp ‘gebed’. Niet dat ik alles in één overweging kan bespreken. Maar aanstippen kan wel. Ter bezinning speelt Geburg Frenzel viool.
Ds. Jeroen Jeroense
Over het gebed
Je vraagt me hoe je kunt bidden tot iemand die niet bestaat.
Ik weet alleen dat het gebed een brug van fluweel bouwt
waarover we lopen en als van een trampoline opstijgen
boven landschappen met de kleur van rijp goud,
omgetoverd door de magische stilstand van de zon.
Die brug leidt naar de oever van de Ommekeer
waar alles andersom is en het woord ’is’
een betekenis onthult die wij nauwelijks voorvoelen.
Let wel, ik zeg ’wij’. Daar voelt ieder afzonderlijk
medelijden met anderen, verstrikt in een lichaam,
en weet dat wij ook als er geen overkant zou zijn,
evengoed die brug boven de aarde zouden opgaan.
Czeslaw Milosz


